Kasza gryczana jest niezwykle zdrowym, pełnowartościowym produktem, który powinien na naszych talerzach pojawiać się jak najczęściej. Bez wątpienia powinni pokochać ją wszyscy, którzy chcą zatroszczyć się o własne zdrowie. Jak na nasz organizm wpływa kasza gryczana? Jakich substancji nam dostarcza?

Okazuje się, że kasza gryczana, która określana była również jako kasza hreczana, znana jest od wieków. Cenili ją już Hunowie, którzy – z uwagi na to, że prowadzili koczowniczy tryb życia – nie przywieźli jej do europy. W Europie na dobre kasza gryczana zagościła w XIII wieku.

Czego dostarcza?

Okazuje się, że kasza gryczana to doskonałe źródło białka. Im w cieplejszych warunkach rośnie, tym więcej go zawiera. Co istotne, jest to białko bardzo dobrze przyswajalne przez nasz organizm. Pod tym względem porównuje się kaszę gryczaną z roślinami strączkowymi. Cecha ta sprawia, że kasza gryczana powinna na stałe wejść do menu osób, które nie jedzą mięsa.

Kasza gryczana to doskonałe źródło wielu aminokwasów egzogennych. Na szczególne podkreślenie zasługuje lizyna, której nasz organizm – nawet w bardzo sprzyjających warunkach – nie jest w stanie wyprodukować sam. Jeśli więc nie dostarczymy jej z pożywieniem, szybko pojawią się niebezpieczne niedobory. To właśnie dzięki lizynie nasze mięśnie i kości zachowują odpowiednią kondycję.

Kasza gryczana to także źródło błonnika pokarmowego, który dba o nasz układ pokarmowy, a także zapewnia na dłużej uczucie sytości. W związku z tym kaszę gryczaną poleca się wszystkim dbającym o linię. Bez obaw o własne zdrowie mogą po nią sięgać także osoby chorujące na cukrzycę. Kasza gryczana ma bowiem niski indeks glikemiczny.

Kasza gryczana to także doskonałe źródło:

  • witamina z grupy B;
  • wapnia;
  • żelaza;
  • fosforu;
  • magnezu.

Dba o nasz układ nerwowy, skutecznie chroni przed rozwojem anemii.

Rodzaje kaszy gryczanej

W sprzedaży dostępna jest kasza gryczana palona oraz niepalona. Ta pierwsza charakteryzuje się ciemną barwą. Jeśli zależy nam na kaszy o większej wartości odżywczej, należy sięgać po tą nieprażoną. Należy bowiem pamiętać, że podczas podgrzewania, któremu poddawana jest kasza w procesie prażenia, część cennych substancji ginie. Plusem kaszy prażonej jest jednak dużo bardziej wyrazisty smak. Kasza gryczana niepalona jest dużo delikatniejsza (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana).

Kasza gryczana doskonale wpływa na organizm. Jest smaczna, sycąca, a do tego bardzo zdrowa. Bez wątpienia warto wprowadzić ją do swojej diety, pamiętając, że nie ma żadnych przeciwwskazań do jej spożywania. Mogą ją jeść nawet cukrzycy.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com