Odkryj na nowo kaszę gryczaną

Zdrowe odżywianie jest obecnie bardzo modne, w związku z tym istnieją produkty spożywcze, które zyskują coraz większą popularność. Jednym z nich jest kasza gryczana. Traktowana do niedawna po macoszemu, aktualnie odzyskuje należne jej miejsce w polskiej kuchni.

Zalety płynące ze spożywania kaszy gryczanej

Kasza gryczana występuje w dwóch podstawowych wersjach:

  • kasza prażona, zwana też paloną,
  • kasza nieprażona (niepalona).

Różnią się one kolorem, smakiem i zawartością składników odżywczych. Pierwsza jest popularniejsza, ma kolor brązowy i charakterystyczny, lekko gorzkawy smak. Druga wersja kaszy gryczanej ma jaśniejsze ziarna, delikatniejszy smak i zawiera więcej składników odżywczych. Niezależnie od tego, który rodzaj wybierzemy, kasza gryczana może przynieść nam wiele korzyści zdrowotnych i warto włączyć ją do diety jako smaczny i zdrowy posiłek, a także element wielu dań. Gryka jest bogata w żelazo, magnez, fosfor, witaminy z grupy B, przeciwutleniacze, błonnik i białko. Kasza gryczana ma niski indeks glikemiczny, co pozwala utrzymać stabilny poziom glukozy we krwi. Gryka jest bogata w rutynę, przeciwutleniacz, który może pomóc obniżyć ciśnienie krwi, a także poziom cholesterolu. Fakt, że kasza ta jest bogata w błonnik, również przyczynia się do zdrowia naszego serca. Kasza gryczana zawiera żelazo i witaminy z grupy B, dlatego może być sojusznikiem w walce z anemią. Wysoka zawartość błonnika pomaga regulować pacę jelit i wspomaga rozwój korzystnych bakterii jelitowych. Ponieważ kasza gryczana jest bogata w witaminy z grupy B, magnez, fosfor, mangan i cynk, przyczynia się do prawidłowej pracy całego organizmu.

Kasza gryczana na wiele sposobów

Dla tych, którzy chcą uniknąć lub ograniczyć konsumpcję ryżu, ziemniaków lub makaronu, kasza gryczana to doskonałe rozwiązanie. Znakomicie sprawdzi się jako dodatek do głównego dania, ale nie tylko. Kasza gryczana daje w kuchni o wiele więcej możliwości, niż mogłoby nam się wydawać. Można wykorzystać ją do przygotowania pysznych placków, sałatek, kaszotto, wegetariańskich pulpetów i burgerów, jako nadzienie do pierogów lub jako dodatek do gulaszu czy zup. Kaszę gryczaną można spożywać również z mlekiem lub jogurtem i owocami, co jest smacznym i zdrowym pomysłem na niebanalne śniadanie. Jak widać, kasza gryczana wcale nie musi być nudna!

Kasza gryczana nie zawiera glutenu

Ogromną zaletą kaszy gryczanej jest to, że zarówno jej prażona, jak i nieprażona wersja nie zawiera glutenu, dlatego osoby cierpiące na celiakię mogą spożywać ją bez obaw. Przygotowana z niej mąka może być stosowana jako zamiennik zwykłej mąki pszennej do wyrobu ciast, pieczywa, ciastek i innych przekąsek. Ze względu na wysoką zawartość ważnych składników odżywczych, kaszę gryczaną warto stosować do przygotowywania różnych dań, o czym wspomniano już wcześniej.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com